Tips en praktische informatie voor betere akoestiek op de werkplek

 

Op kantoor is goede akoestiek belangrijkkantoor slechte akoestiek


Slechte akoestiek in kantoren en vergaderruimtes heeft veel nadelen.

 

De mensen die zich erin bevinden moeten steeds, onbewust, de storende galm en storende geluiden wegfilteren in de hersenen.

Dit is op de duur vermoeiend. Tevens geeft herrie, storende geluiden van koffiezetapparaten, printers en bellende collega’s onrust en gebrek aan concentratie.

 

Niet alleen de medewerkers, maar ook bezoekers zoals klanten ervaren bijvoorbeeld teveel nagalm als erg onprettig. Dit levert vaak een onbewuste spanning en een onprettig gevoel op.

 

Goede akoestiek, waarbij rust heerst en men elkaar goed kan verstaan, zorgt voor minder afleiding, meer concentratie en betere resultaten bij kantoorwerk, gesprekken en meer werkplezier.

 

Teveel galm op kantoor of in de vergaderruimte


Teveel galm is de meestvoorkomende oorzaak van slechte akoestiek.

 

 

Wat is galm

Galm, nagalm of echo. Allemaal termen die in de praktijk beschrijven dat het geluid in de kamer te lang blijft heen- en weer kaatsen, tussen de muren en tussen de vloer en het plafond.

 

Het ontstaat vooral bij interieurs met harde oppervlakken, die weinig geluid absorberen. Glas, betonvloeren, strakke plafonds zorgen vaak voor teveel galm. In hoge, grote kamers wordt dit vaak nog versterkt.

 

 

Wat is het effect van teveel galm

Teveel galm geeft onrust, slechte verstaanbaarheid en weinig “akoestische warmte”; samenvattend een slecht werkklimaat.

In de handen klappen laat het vaak al direct horen. Ook als er iemand belt uit de kamer met teveel galm, zal het aan de andere kant van de lijn vaak klinken als “bellen vanuit een badkamer”.

 

 

Hoe is teveel galm op te lossen

Overmatige galm is op te lossen door geluidsabsorberende materialen te plaatsen. Deze ‘dempen” het terugkaatsten van het geluid. Als geluid tussen 2 wanden heen- en weer kaatst, hoeft vaak maar 1 kant te worden voorzien van geluidsabsorberende materialen, zoals akoestische panelen.

 

Akoestische panelen kunnen aan de wand worden gehangen of als plafondpanelen aan het plafond. Andere mogelijkheden zijn een (“onzichtbare”) akoestische wand (van vloer tot plafond) of losse akoestische schermen op voet. Deze laatste zijn snel neer te zetten en te verplaatsen.

 

 

Waar moet ik beginnen ?


Voor de meeste kantoorruimtes is de gewenste volgorde om de akoestiek te verbeteren:

  1. plafondpanelen aan het plafond, en/of
  2. wandpanelen aan de wanden, en/of
  3. losse akoestische bureaupanelen of schermen

Een combinatie van deze panelen is akoestich goed mogelijk. Als er een systeemplafond is kunnen er vaak akoestische systeemplafondplaten gebruikt worden.

 

 

 

Hoeveel demping heb ik nodig ?


Teveel galm wordt tegengegaan door het plaatsen van geluidsabsorberende panelen.

 

Hoeveel aan paneel-oppervlakte daarvan nodig is, hangt af van de hoeveelheid galm die er nu is, de grootte van de kamer en het gebruik van de kamer.

 

Voor kantoortoepassingen zijn er advieswaarden, o.a. vastgesteld door het bouwbesluit. Hoe meer aan galm er nu is en hoe groter de kamer, hoe meer aan m2’s er nodig zijn.

  

Deze advieswaarden hebben wij aangevuld met andere factoren, zoals de ambiance van het interieur en extra wensen bijv. bij kantoortuinen en bel-plekken.

  

Hoewel iedere toegevoegde m2 aan akoestische panelen de akoestiek zal verbeteren, is een algemene vuistregel dat het benodigd totaaloppervlak aan akoestische panelen, ongeveer ¼ tot ⅓ van het vloeroppervlak is.

  

Als er zowel wandpanelen als plafondpanelen worden gebruikt, is het oppervlak ervan op te tellen tot het totale benodigd oppervlak.

  

Veel nauwkeuriger dan een vuistregel is het vaststellen van de huidige akoestiek via een akoestische meting. Daarna berekenen en advieseren wij exact hoeveel aan oppervlak optimaal is.

 

Voor zakelijke klanten is deze akoestiekmeting en het advies gratis. 

 

Maak een afspraak 

 

 

rivasono akoestisch bureauscherm desk panel in een kantoor

Bellende collega's


Bij bureau’s die tegen of achter elkaar staan, kan het geluid van bellende, pratende collega’s storend werken.

 

Hier helpt vaak een bureauscherm. Dit akoestisch paneel dempt aan beide kanten het geluid en wordt op het bestaande bureau gezet. Kan ook op in hoogte verstelbare bureaubladen.

  

Omdat geluid ook vaak “om de bocht” gaat, is een akoestisch bureauscherm nog effectiever als er boven het bureau ook een akoestisch plafondpaneel wordt gehangen.

  

Als de bureau’s tegen een zijwand staan, is het aan te raden ook een akoestisch wandpaneel bij de bureau’s op te hangen.

koffiemachine in kantoor en akoestiek

Printers, koffiemachines


Het plaatsen van een akoestisch paneel achter het apparaat kan veel helpen.

  

Het storend geluid wordt dan direct bij de machine gedempt.

  

Voor keukens leveren wij afwasbare akoestische panelen.

  

Een snelle manier om storend printergeluid te dempen is het plaatsen van een paar stukken PHD materiaal.

rivasono design panels met focal artwork

Verplaatsbare schermen


Als de bureau’s niet direct tegen elkaar staan, zijn verplaatsbare akoestische schermen erg handig.

 

Deze kunnen naar wens naast en tussen de bureau’s of bureaugroepen gezet worden en zorgen voor akoestisch stillere zones.

 

Het oppervlak kan bedrukt worden, bijvoorbeeld met uw bedrijfslogo of bedrijfsfoto's.

 

Zo dienen de akoestische panelen ook als reclameplek voor bezoekers of als sfeerelement in het kantoor

Grote ruimte? Maak stillere zones


In plaats van het overal gelijkmatig de akoestiek  verbeteren van een grote ruimte, kan het handig zijn om zones te maken die akoestisch goed zijn. De akoestische materialen worden dan geconentreerd op de belangrijkste plekken in de ruimte.

 

Bijvoorbeeld bij de bureau’s, bij een gesprekstafel of receptie. Daar waar slechte akoestiek het meest storend is.

 

Hoe dichterbij de akoestische panelen bij de werkplek worden aangebracht, hoe hoger de werking.

 

Vaak is er met het maken van akoestisch goed klinkende zones minder materiaal nodig dan bij het gelijkmatig verbeteren van de hele ruimte.

 

Wij adviseren u graag verder om de akoestiek ook in een grote ruimte slim en effectief te verbeteren.

Het belang van hoge tonen


Voor gebruik in kantoren en spreekkamers is het erg belangrijk dat niet alleen hoge tonen worden gedempt, maar zoveel mogelijk gelijkmatig de hoge, midden en lagere tonen.

 

Anders blijft er een ongewenste restgalm van alleen midden en lagere tonen over. Juist de hoge tonen zorgen voor goede spraakverstaanbaarheid bij overleg en bijv. bij teleconferencing of videopresentaties.

 

Daarom werken tapijt en gordijnen vaak niet voldoende om de akoestiek op kantoor te verbeteren. Deze dunne materialen dempen wel de hoge tonen, maar onvoldoende de midden en lagere tonen.

 

Onze akoestische panelen zijn altijd van voldoende dikte en het soort samenstelling om de akoestiek in kantoren en spreekkamers optimaal te verbeteren. Meer rust en tegelijk betere spraakverstaanbaarheid.

 

Persoonlijk advies en een gratis meting in uw bedrijf of instelling


Bel voor een afspaak +31 (0) 348 - 769 106 of  bel mij terug   een e-mail kan ook, naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

  Persoonlijk advies       Producten met de beste prijs/kwaliteit       Levering en montage goed geregeld
  Zoek je werk met echte groeimogelijkheden in een gezellig team ? Kijk dan bij onze vacatures!