Akoestiek met "onzichtbare" materialen, geschikt voor zowel muziek als spraak.

 

Rivasono praktijkvoorbeeld akoestiek verbeteren in een kapel

Geen zicht

 

Akoestiek geschikt gemaakt voor zowel muziek als spraak in een gerenoveerde zaal. Met behoud van de originele uitstraling. Voorbeeld van "onzichtbare" akoestiekverbetering.

 


Muziek- en vergaderzaal
Theater & Kunstcentrum Het Klooster
Woerden

De klant

Het Klooster is een centrum voor theater, muziek en andere kunstvormen. Tevens worden er veel muzieklessen gegeven en de zalen verhuurd voor vergaderingen.

De vraag

De zalen in het voormalig klooster, eind negentiende eeuw gebouwd, werden gerenoveerd. Onderdeel hiervan was het zoveel mogelijk terugbrengen van de authentieke uitstraling, o.a. met het fraaie gewelfbogen-plafond.

Het tot dan aanwezige verlaagde plafond diende daarvoor te komen vervallen.

 

De betreffende zaal moest zowel voor zang, muziek en spraak (vergaderen) geschikt gemaakt worden.

Het klooster heeft aan Rivasono gevraagd hier een akoestisch advies uit te brengen, de producten te leveren en ze te installeren.

De uitdaging

De uitdaging om in een hoge zaal met een klassiek gebogen plafond, zonder zichtbare aanpassingen een goede akoestiek te creëren, die ook nog zowel voor zang, muziek als vergaderen geschikt dient te zijn, gingen we graag aan!

 

Onze ervaring met audio en muziek kwam bij deze combinatie van zang, muziek en spraak hier goed van pas.

Akoestische meting

Bij een dergelijke situatie is een akoestische meting van de onbehandelde situatie een belangrijk begin.

 

 

Wij voeren altijd een uitgebreide meting uit; niet alleen het middentonengebied belangrijk voor spraak, maar de lagere en hogere toongebieden worden door Rivasono standaard meegenomen in de meting en latere berekeningen.

Akoestische calculatie

Dankzij het door ons ontwikkelde akoestische calculatiesysteem, hebben wij de werking van de bestaande oude akoestische elementen goed kunnen inschatten (er was geen gelegenheid om te meten in de lege ruimte).

We hebben deze op de gemeten akoestische waarden in mindering gebracht, om zo een “nulsituatie” te kunnen berekenen.

 

De fysieke maten van de ruimte en de bijzondere vorm van de ruimte met de plafondgewelven dienden daarna als basis om te kunnen berekenen wat er nodig is om naar het gewenste galmniveau te gaan en daarmee de akoestiek te verbeteren.

Het advies

Bij het daaropvolgend advies hebben we behalve naar de akoestische waarden van de officiële norm die voor een dergelijke ruimte geldt, ook rekening gehouden met de uitstraling van de ruimte.

In een klassiek ogende kapel verwacht de bezoeker instinctief een akoestiek die daarbij past.

 

Binnenstappen in een kapel die als een droge studio klinkt past niet en zal onbewust spanning oproepen.

De optimale akoestiek dient bijvoorbeeld voor zang (meer galm) anders te zijn dan voor spraak (droger).

 

Om de akoestiek voor ieder soort gebruik goed te krijgen, hebben we zones gecreëerd waar mee galm aanwezig is en zones waar minder galm aanwezig is.

Overal in de ruimte heerst dan een goede basis-akoestiek, maar de diverse gebruikers hebben in hun eigen akoestische zone een nog betere akoestiek ter beschikking. De zanglessen meer bij het raam, de vergaderaars centraal in het midden en de muzieklessen in de hoek.

De producten

Om de klassieke uitstraling van de ruimte zoveel mogelijk te behouden, hebben we producten geadviseerd die zich letterlijk naadloos in bestaande nissen laten inpassen.

Rivasono praktijkvoorbeeld onzichtbaar de akoestiek verbeteren in een kapel

Het materiaal heeft een oppervlakte met lichte structuur, waardoor het lijkt op een gestucte wand.

Voor de de muzieklessen die in deze zaal gegeven worden, is een goede balans tussen lage, midden en hoge tonen van belang.

Daarom hebben wij een deel van deze materialen met 4 cm en een deel met 8 cm dikte toegepast. Verwerkt in de nissen, is dit verschil nauwelijks zichtbaar.

Akoestische nameting

Na het door onze montagedienst aanbrengen van het materiaal hebben we opnieuw een akoestische meting uitgevoerd, om de verbetering te kunnen laten zien.

Het resultaat

Uit de meting bleek een nieuwe gemiddelde RT60 galmtijd van 0,8 seconden Een zeer goede waarde voor een degelijke zaal, zonder dat er een akoestisch plafond aan te pas is gekomen.

 

De zangers, vergaderaars en muzikanten maken nu alle graag gebruik van deze zaal.

 

Een compliment over het uiterlijk van de akoestische materialen kwam van de gebruikers van de ruimte, kort na de montage van de akoestische materialen:

"Het klinkt goed, maar waar zijn de akoestische aanpassingen? Ik zie niks."


Toegepaste producten

Rivasono akoestisch Wall Panel System


 

Wilt u advies, een product-offerte op maat of een afspraak maken?

Contact met Rivasono  
  Persoonlijk advies       Producten met de beste prijs/kwaliteit       Levering en montage goed geregeld